Home.Despre Revista Travel Advisor.Abonamente.Publicitate.Contact.
© 2017 SC ANIMACTION HUB SRL
“Mã învârt de 20 de ani în acest domeniu. (…) 
În turism trebuie tot timpul sã te reinventezi!”
-Interviu cu Petre Dordea, proprietarul & managerul portalului de turism InfoTravelRomania si a altor câteva portaluri de turism similare -
Pe Petre Dordea l-am cunoscut la birou (2.000). A dat peste mine în timp ce scriam un articol pentru sãptãmânalul “Ziua Turisticã”, şi mã fâţâiam de la un monitor la celãlalt în cãutare de informaţii. Mi l-au prezentat colegii drept cel mai mare fan al nostru, absolvent de ASE şi, pe atunci, director de agenţie la Delta Travel.
Deşi era un tânãr firav şi destul de timid, m-a impresionat prin privirea sa pãtrunzãtoare şi prin determinarea cu care dorea sã afle de la noi ultimele noutãţi. În timp, ne-am împrietenit, şi am schimbat adesea opinii pe teme de specialitate.
De la Petre am şi învãţat, în 2009, cum sã fac singurã designul primului meu site de turism - www.7travel-magazine.eu, în timp ce portalul sãu InfoTravelRomania era cotat de Google drept No. 1 în România. Era ocupat peste mãsurã, dar tot şi-a fãcut timp sã mã ajute. Afacerea pe care doar şi-o imagina cândva era în plin avânt în anul acela.
Astãzi, chiar dacã piaţa nu mai este aceeaşi, Petre Dordea este la fel de activ, implicându-se cu pasiune în organizarea de evenimente profesionale. Care sunt, însã, proiectele sale de viitor puteţi afla din interviul care urmeazã.

-Dragã Petre, eşti unul  dintre cei mai prolifici comunicatori din turismul românesc, şi ai stârnit, nu de puţine ori, controverse. Unii te-au numit jurnalist de turism, deşi nu ai nimic în comun cu aceastã profesie, alţii te-au catalogat drept blogger de turism. Ca sã îi încurci şi mai tare pe  toţi, te-ai semnat pe e-mailul tãu drept fotograf/ cameraman/ blogger de turism/ jurnalist de turism/ consultant turism/ manager. Orice ar spune gura lumii, dincolo de titluri, un lucru e cert: de 20 ani lucrezi în turism. Ai fost pe rând agent şi director de agenţie, acum eşti proprietar de site-uri şi, mai nou, organizator de evenimente profesionale. Ce te-a atras cãtre acest domeniu şi, mai ales, ce te-a fãcut sã i te dedici cu trup şi suflet?
-Încã din şcoala generalã mi-a plãcut geografia. Mi-am continuat studiile şi am urmat facultatea de geografie. Am dat mai întâi la stat, am picat şi am zis cã merg la particular. La particular se studia geografia turismului, un domeniu extrem de interesant. În anul I de facultate l-am cunoscut pe dl. profesor Vasile Glãvan, care preda materia intitulatã “Introducere în turism”. Materia mi-a plãcut foarte mult, iar omul m-a fascinat. Atunci mi-am dat seama cã mie îmi place turismul. Era în 1994. Prin 1996, eram anul III la Sibiu…

-Ai fãcut facultatea la Sibiu sau la Bucureşti?
-Am început la Bucureşti. Am fãcut doi ani la Spiru Harat, apoi facultatea s-a închis. Nu a mai primit acreditarea, iar mesajul cãtre studenţi a fost: “Cine vrea sã studieze mai departe merge la Sibiu”. Am mers la Sibiu, acolo am descoperit o revistã care se numea “Turism Magazin”, şi care mi-a plãcut foarte mult. Am mers în redacţie şi le-am spus rãspicat: “Eu vreau sã fiu cu voi! Sunt pasionat de turism şi vreau sã  lucrez la voi. Vreau sã fac orice, nu mã intereseazã… director, redactor, secretarã, femeie de serviciu...” Mi-au dat legitimaţie de presã, şi m-au fãcut corespondent pe Sibiu. Revista a apãrut şase luni, dar eu am rãmas în continuare la fel de pasionat de turism. În anul IV m-am transferat la Bucureşti. Am dat licenţa la ASE, şi am brevet de manager în turism. Deci… mã învârt de 20 de ani în acest domeniu.
În 1996 am participat la International Travel Show - ITS, la Casa Poporului. A fost primul mare târg de turism din Bucureşti, cu Dan Matei Agathon ministru şi… cu mine fotograf la revista Turism Magazin. La debutul evenimentului eram la facultate, aveam examen la matematicã. Cum nu eram foarte bun la aceastã materie, am ieşit în faţã şi am zis: “Domnule profesor, mã scuzaţi, dar eu am puţinã treabã, şi trebuie sã plec”. S-a uitat la mine şi m-a întrebat : “Cum sã ieşi în timpul examenului?”. I-am rãspuns: “Mã scuzaţi! Eu sunt fotograf la revista “Turism Magazin”. Este singura şi cea mai mare revistã de turism din România. Eu sunt fotograful lor oficial, şi la ora 10:00 am deschiderea celui mai mare târg de turism din România. Vine domnul ministru Dan Matei Agathon sã taie panglica, şi eu trebuie sã fac fotografia cu tãierea panglicii. Îmi pare sincer rãu! Mi se pare mai important sã-l fotografiez pe Dan Matei Agathon când taie panglica, decât sã dau examen la matematicã.” Profesorul a rãmas uimit, dar colegii mei au fost şi mai uimiţi. Am luat 3 la matematicã şi am repetat examenul, dar am reuşit sã-l fotografiez pe Dan Matei Agathon. Pe vremea aceea erau puţine târguri, puţini touroperatori. Îmi amintesc Eximtur, Eurolines, ANTREC destul de puţini…

-Ai fãcut sute, dacã nu chiar mii de interviuri, cu diverse personaje din turismul românesc şi internaţional. Ai gãsit vreun model care sã te inspire în toţi aceşti ani? Ne-ai putea împãrtãşi câte ceva din aceastã experienţã interesantã?
- Am avut trei oameni în viaţã care m-au marcat foarte mult. Primul a fost profesorul Vasile Glãvan. Al doilea a fost, în anul III,  profesorul de marketing Oscar Snack , şi al treilea Marian Constantinescu, de la “Ziua Turisticã”. Îţi spun şi de ce. Primul mi-a dat microbul acesta denumit turism. Al doilea, Oscar Snack, m-a învãţat un lucru esenţial legat de marketing, şi anume cã “nu poţi sã vinzi ceva dacã nu cunoşti piata!, sau ceea ce vinzi. Dacã nu ştii ce vinzi, eşti cel mai prost vânzãtor în piaţã.” Chestia asta mi-a plãcut foarte mult. Marketingul înseamnã sã cunoşti piaţa. Al treilea, aşa cum am mai spus, a fost Marian Constantinescu, de la care am avut ocazia sã citesc articole extrem de interesante şi informaţii utile, pe vremea când nu exista internetul.  
Ca modele din turism - îmi place Alin Burcea, pentru cã e un tip impunãtor, care vorbeşte tare şi întotdeauna are o glumã la el. Îmi place Dragoş Anastasiu, un personaj carismatic ce a fãcut multe în domeniu. Îmi place Corina Martin şi… mulţi alţii. De exemplu, eu o apreciez mult pe Corina pentru cã face parte din categoria oamenilor care fac, nu doar vorbesc. Corina a fost prima care a încercat sã ne spunã cã turism înseamnã evenimente. Am înţeles mesajul ei abia dupã câţiva ani.

-Unde ai început sã lucrezi ca agent de turism, şi cum au fost primele experienţe?
- Am lucrat mai întâi la Atlassib. Doream sã învãţ cum se fac documentele de cãlãtorie, cum se face un voucher. Pe vremea aceea nu te învãţa nimeni. Turismul nu se fãcea ca acum. Era greu. Nu puteai pleca nicãieri dacã nu aveai vizã. Nu se punea problema unde pleci, ci dacã ai vizã sã pleci. Erau foarte puţini români care plecau în strãinãtate, tocmai din acest motiv.

-Cum s-a nãscut ideea unui portal de turism dedicat agenţiilor şi agenţilor din România?
-Pe când lucram în agenţie a început pentru mine epoca “Ziua Turisticã”. Am descoperit întâmplãtor ziarul, ca supliment ce apãrea joia în ziarul “Ziua”. Eu eram avid de informaţii, cumpãram ziare şi le decupam. ªi acum am vreo trei bibliorafturi de articole decupate din ziar. Vroiam sã ştiu tot ce se poate despre companii, agenţii, asociaţii… În 1996, când am fost la primul târg, mã uitam la mai marii turismului românesc ca la nişte zei.  Mi-a plãcut foarte mult cã atunci, la conferinţa de lansare a RCB,  s-a pus pentru prima datã problema creerii unui centru de informare turisticã al Bucureştiului. Au venit cu idei cum sã facã, ce sã facã, apoi lumea a plecat acasã şi şi-a vãzut fiecare de treaba lui. Oamenii aveau idei, dar nu duceau treaba pânã la capãt. Am fost, desigur, decepţionat. Mie îmi plac oamenii parolişti. În 1996 mi-a venit ideea de a strânge informaţii pe care sã le pun într-un loc şi sã le pun la dispoziţia celor interesaţi. Aşa a apãrut ideea infotravel. Mai târziu, când a trebuit sã rezerv domeniul, am fost nevoit sã iau infotravelromania.ro.

-Dar de ce nu ţi-ai fãcut agenţia ta de turism şi ai mers pe varianta portal?
-Nu aveam forţã şi nici curaj. Eram angajat într-o agenţie de turism, dar mi-am dat seama repede cã trebuia sã-mi fac propriul business, sã fac ceva care sã fie al meu şi sã nu depind de nimeni. A fost deviza mea. Aveam destule informaţii adunate… Am început sã le strâng pe hârtie, scrise de mânã, apoi, în1999, mi-am luat calculator şi le-am scris pe calculator. Când a apãrut internetul, şi siteurile, m-am gândit sã fac un curs de web design, şi sã fac acelaşi lucru online. Am fãcut acel curs la o firmã, iar la elaborarea proiectului patronul a dorit sã fie partener cu mine. Am refuzat pentru cã portalul era copilul meu, era pasiunea mea. Nu mi-am dorit sã fac o agenţie de turism, ci un centru de informare, unde sã gãseşti o informaţie utilã, interesantã, la zi...

-În 2009 dacã nu mã înşel, unul dintre directorii Google EMEA, germanul Steffen Ehrhardt, a lãudat, în cadrul unei conferinţe desfãşurate la Casa Poporului, performanţele deosebite ale siteului tãu  - InfoTravelRomania.ro Se vorbea în termini elogioşi despre munca ta, erai number 1 in domeniu, şi totuşi… tu erai undeva la uşã în tot acest timp, ţinut în picioare pe motiv cã nu mai erau locuri libere în salã. Nu ştiu câţi au observat, dar mie mi-a rãmas adânc întipãritã în minte scena aceea. Cum îţi explici cã orice ai face, orice contribuţie în materie de know how ai avea, lumea turismului din România rãmâne insensibilã?
- Nu aveam loc… Orice alt comentariu este de prisos.
Povestea portalului a început, însã, în 18 iunie 2002, pe la 8:00 seara. M-am dus cu siteul pe dischetã la cumnatul meu, şi l-am rugat sã posteze online, aşa cã ne-am apucat sã rezervãm domeniul. Pe vremea aceea, pentru a rezerva un domeniu, ieftin, apelai la Connex, actualul Vodafone. Puteai sã îţi iei un domeniu cu 3 dolari, iar proprietar era Connex. Aveai un spaţiu mic, de 10 Mb. Din pãcate, noi nu am putut sã luãm infotravel, pentru cã… cu exact 3 luni înainte, îl rezervase un coleg de al meu de facultate. Astãzi este Paralela 45 Medias.Am schimbat totul din mers. L-am pus online. L-am lansat. Am început sã postez, şi cum spaţiul era limitat, am înţeles cã trebuia sã îl cumpãrãm. Am fãcut cerere la Connex ca sã aprobe cumpãrarea domeniului, am fãcut hostingul şi… a început sã creascã. Pentru mine era ca o agendã la început, deoarece  lucram într-o agenţie. Lumea a început treptat sã se uite pe net. A început sã creascã traficul foarte mult şi a început sã aparã cererea pentru bannere. Lucram cu trei agenţii de turism pe atunci. La sase luni de la lansare, au început sã îmi cearã facturã. Pânã atunci se plãtea cash. Am fost de acord sã deschid o firmã, şi am cerut unei agenţii - Zip Travel (Dan Penciu – actual TravelMaker) sã îmi facã un contract pe un an de zile, ca sã pot suporta cheltuielile de înfiinţare ale unei firme. Acesta a fost începutul.  Dan a avut încredere în mine, şi apoi totul a început sã meargã de la sine. Din 2002 pânã în 2009 totul a fost în urcare: a crescut traficul, numãrul de clienţi şi cifra de afaceri.
Piaţa s-a schimbat foarte mult de-a lungul timpului. Agenţiile au început sã îşi facã propriile siteuri. ªi nu unul, ci mai multe. Iar explozia Facebook/ Booking a transformat în întregime peisajul online de turism. Am avut o afacere mare şi foarte frumoasã pânã în 2009. Din 2009, aceasta e în scãdere. Au existat trei versiuni de site - prima a rezistat pânã în octombrie 2012. În 2012 am schimbat designul siteului, dar a rãmas la fel de basic, în html, şi versiunea aceasta a rezistat pânã în noiembrie 2014. De câteva luni lucrãm la o versiune responsive, în php, care va fi lansatã în noiembrie 2015.

-De ceva vreme te-ai apucat de un domeniu la care nu se aştepta nimeni: evenimentele. De ce?
-Eu nu m-am apucat de evenimente ca sã fac bani. Dacã vroiam sã fac bani, ceream 100 euro/persoana. Totul a pornit de la o ediţie a Forumului de Incoming fãcut de Innovation Travel - Traian Bãdulescu şi Raluca Repanovici, în mai 2014. A fost o tentativã de forum de incoming, la care au venit nişte speakeri extraordinari, au fost programe extraordinare, dar în salã erau… 50 oameni. Atunci m-am dus la Traian şi i-am spus cã aş vrea sã fac o galã unde sã dau diplome. I-am propus sã facã din nou forumul, în toamnã, mi-am oferit sprijinul, dar i-am propus sã-i adãugãm o galã. Cu gala aceea am început sã mã ocup de evenimente. Mi-am dorit sã facem forumul de incoming la un nivel profesional. Am primit foarte multe telefoane şi sfaturi, dar am decis sã îl facem aşa cum am apreciat noi cã ar fi mai bine. Am dat la rândul nostru sute de telefoane, am creat un grup de Facebook, o paginã de promovare, bannere etc. Au venit 300 persoane. Asta înseamnã cel mai mare forum de turism din România, şi primul de incoming.
Atunci am simţit gustul, ca sã mã exprim aşa. Îmi place sã fac evenimente de turism şi trebuie sã merg mai departe. Am avut ambiţia sã fac un eveniment separat de Traian. Aveam o problemã cu hotelierii, şi am decis sã fac un seminar de turism montan în care sã îi pun pe aceştia faţã în faţã cu agenţiile de turism. Am fãcut un seminar de turism montan la Predeal, în 20 decembrie 2014. A ieşit foarte frumos, aşa cã, în 31 ianuarie 2015, am organizat forumul de ghizi, care a fost şi mai interesant, reunind 80 participanţi din întreaga ţarã. Ca idee - Forumul de incoming se face de douã ori pe an, în martie şi în octombrie, cel de ghizi - o datã pe an, la sfârşitul lui ianuarie, şi seminarul de turism montan de douã ori pe an. Discutãm doar despre relaţia dintre hotelieri şi agenţie. Acestea sunt cele trei evenimente pe care le organizeazã InfoTravelRomania. Mai facem şi infotripuri, prezentãri… Ca sã rezum, sunt orice, dar nu ghid. Sunt pasionat de turism!

-Ce crezi cã trebuie schimbat? Ce nu îţi place în turismul românesc?
-Îmi plac oamenii serioşi, care se ţin de cuvânt.  Dacã baţi palma cu cineva, stabileşti ceva… frumos ar fi sã te şi ţii de ceea ce ai stabilit. Am înţeles cã în turism existã întârzieri la platã, dar nu îmi place cã foarte mulţi şi-au schimbat comportamentul dupã 2009 şi au devenit din ce în ce mai neserioşi. Nu le pasã, nu se ţin de cuvânt.

-Dacã doreşti, în final, sã adresezi câteva cuvinte cititorilor noştri, eşti binevenit!
-Turismul se face din pasiune. De multe ori nu câştigi bani aşa cum ţi-ai dori. Dar.. .orice se poate. Orice faci, lumea te copiazã. Dacã eu azi lansez “morcovi galbeni”, mâine o sã vinã cineva şi o sã zicã: “Hai în vacanţã cu mine, cã îţi dau morcovi galbeni!”. Dacã azi, la un târg de turism, cineva oferã îngheţatã, la ediţiile urmãtoare, alte cinci agenţii vor oferi îngheţatã. În turism trebuie tot timpul sã te reinventezi!

A consemnat
Anne-Mary Nechita